Synsnews

FDA syns news 3, 2019 07.02.2019

Til alle jer der er medlemmer af FDA…..

Dette er DMR info teaser 3, som beskriver hvad der er vigtigt og vide med interesse i HISTORISK INTERESSANTE biler, og dette er heller IKKE, et oplæg til en lang tråd på nettet…

Når nu en ny tid nærmer sig, hvor i og jeres køretøj er blevet indkaldt til Periodesyn, så SKAL I være opmærksom på følgende forhold..

  1. Den størrelse hjul jeres veteranbiler, hermed kaldet Historisk interessante køretøjer, er blevet født med, er som udgangspunkt det samme, som den skal fremstilles til synet med.
  2. Den type luftfilter/kasse som den er født med, skal til syn også være den samme, og ja vær opmærksom på at åbne filtre såsom Holley/Edelbrock, kan synsstedet kræve en støj målingstest på, det står i synsvejledningen.
  3. Ligesom alle andre biler der fremstilles til syn idag, skal AL LYS som sidder mont. være iorden, intakt, og jeres nærlys skal overholde de samme krav, som jeres inderbane biler, farve på blinklys ikke falmet.
  4. Som noget anderledes, er der nu en masse tidligere småting, som giver omsyn, i skal være særlig opmærksomme på… Manchetter på styre og bærekugler, skal være hele, trækaksel manchetter ligeså, holdere til bremserør, klap til El-stikket på trækket, defekte viskerblade, pedal gummi på bremse og kobling. Altså generelt tjek op på bilen lidt tid i forvejen.
  5. Den slemme del , og det som virkeligt er skod er følgende: Oliespild fra motor,gearkasse og bagtøj, manglende gummiflade på bremsepedal, slidte dørhængsler, blankslidte dæk, defekt eller manglende udstødning, defekt sæde og sædebund, defekt styrehus giver nu ikke blot OMSYN, nej nej EU har besluttet at disse fejl er farlige, så nu giver de KØREFORBUD, og husk så lige nu, at det er IKKE synsstedet der har besluttet regelsættet, de skal blot sørge for at det udføres, og overholdes, da FS “FÆRDSELSSTYRELSEN” jo ellers giver dem et utilfredsstillende tilsyn.
  6. Hvis tidspunktet for jeres indkaldelse passer rigtig dårligt kan i ændre det ved og få lavet et RUD syn, som i evt. selv kan planlægge i løbet at sæsonen, fra den dato i laver jeres RUD syn starter en for de fleste ny 8 års periode.
  7. Dem af jer som har brugt vinteren på og mont. træk på bilen skal lige spidse ører nu… HUSK HUSK et træk er en A zone del, denne må ALDRIG ændres i form,funktion, godstykkelse o.lign fra den af producentens emne, som betyder at NEJ du må IKKE lave dit eget træk, Nej du må ikke save/skære/banke og slibe et færdig produceret træk om til noget du synes er perfekt.. HMM hvorfor IKKE??? Så snart du har gjort al det med IKKE, så er der i lovmæssig forstand, IKKE noget forsikringsselskab der behøver dække skade hvor du/i er impliceret, idet der kun er” 1″ til og betale hele gildet”JER”.. Når et firma laver et træk på deres fabrik, så har de en producentansvarsforsikring på deres emner, samt ISO godkendelse på dette.. Ligeså snart emnet bliver ændret af jer, frafalder al juridisk garanti bort. Men JO du må GERNE bruge et træk, som passer næsten på din bil, hvis du med mellembeslag kan shimse evt.
    slup væk, og dit træk sidder fastgjort som minimum på de langsgående vange dele, og trækket kan overholde de af fabrikantens D-VÆRDIer, i forhold til bilens totalvægt.. Denne står på trækket, som regel ved kuglekoblingen og El-stikket, sidder mærkepladen forankret.
  8. Det gode er at i nu kan kan få jeres trækvægt hævet betragteligt, for de flestes vedkommende, idet hvis der ikke forelægger andre data på jeres køretøj, så må i, hvis trækket er godkendt til det, nu køre med 90% af bilens egenvægt imod 50% før.. mange der kører Caddys kan nok godt bruge dette.. HUSK HUSK D-VÆRDIen skal være godkendt til de 90% ellers er det no go….

Ja så blev det sgu længere end planlagt, og der er stadig masser af ting som er gut zu wissen.. næste indlæg omhandler ting ang. afgifter, og igen, lad nu for faen være med og fodre SKAT,s nye medarbejdere med info, som ender med at JERES hobby bliver brandbeskattet.. KUN fordi det nemt, og vi ikke må hygge os i DK….

Menu