Synsnews

FDA Syns news 5, 2019 25.03.2019

Krav om dataerklæring kan fordyre din import

En af fremtidens store økonomiske udfordringer for danske veterankøretøjsejere der ønsker at importere en veteranbil, er de krav til en dataerklæring der er opstillet af Færdselstyrelsen.

En Dataerklæring er det samme som en typegodkendelse, men gældende kun for et enkelt køretøj, hvor typegodkendelse er en godkendelse af en serie ens køretøjer. Typegodkendelser og dataerklæringer bruges til at fastslå om et køretøj overholder forskellige krav som ikke kan testes i en synshal, eksempelvis crashtests, luftforurening og sikkerhedsforankringer.

Der er ikke krav om en dataerklæring hvis køretøjet er registreret første gang på et tidspunkt, hvor der ikke krævedes særlig dokumentation (personbiler før den 1. maj 1977, varebiler før den 1. april 1978, motorcykler før den 1. oktober 1982). En brugt bil fra efter denne dato skal for eksempel være crashtestet. Det går man ud fra, at biler registreret i EU er, og Dataerklæringen bliver der så kun brug for, hvis man henter en bil eller motorcykel fra et ikke-EU-land f.eks. Japan eller USA til Danmark.

Dataerklæring er et nødvendigt, men dyrt, onde

Dataerklæringen skal udfyldes enten af køretøjsproducenten, eller af producentens repræsentant i Danmark, hvilket ikke er en forhandler, men den “officielle” importør af mærket. Vil de ikke udfylde en sådan dataerklæring, skal man gå til en prøvningsinstans herhjemme eller i udlandet, f.eks. Teknologisk Institut.

Der findes flere firmaer der specialiserer sig i den slags, og typisk koster en sådan dataerklæring mellem 3-8.000 kr. Man kan finde yderligere oplysninger i Synsvejledningens afsnit 14.02.2.2. Man kan undlade at skaffe en dataerklæring hvis køretøjet er i nøje overensstemmelse med en tidligere udstedt standardtypegodkendelse. På Færdselsstyrelsens hjemmeside findes en liste over de køretøjer der er udfærdiget en standardtypegodkendelse på. Listen dækker dog først fra årgang 1990 og frem, de ældre sager er ikke digitaliserede og findes kun i Færdselsstyrelsens arkiver i Ribe.
Synsvejledningen opdateres for biler ældre end 1977

Der har været flere eksempler på at også køretøjer ældre end de ovenstående datoer, er blevet mødt med et krav om Dataerklæring, når de er kommet til syn. Kravet kommer hvis det er biler uden registreringspapirer, eksempelvis de såkaldte ”ladefund”, og opstår af en upræcis forklaring i synsvejledningen, der får synshallerne til at hellere at gå den sikre vej, end den rigtige vej. Motorhistorisk Samråd har fået Færdselsstyrelsen ord for at når Synsvejledningen opdateres her til foråret, så vil man præcisere reglerne på det her område.
Tilbage står dog at biler nyere end 1977, og motorcykler nyere end 1982, typisk fra USA og Japan, fortsat vil blive mødt med krav om en dataerklæring, og den deraf følgende ret store regning, ved køretøjets første syn i Danmark.

I forbindelse med Reg. syn foretages et såkaldt toldsyn, dette syns formål er og få data registreret i DMR, hvorefter ejer kan søge om en værdifastsættelse hos SKAT.

Ang. stelnummer så er det pt. sådan at visse køretøjer typisk kun har haft win nummer stående på instrumentbordet i venstre side, dog kan andre placeringer forekomme afhængigt af mrk. Der må ALDRIG præges et nummer hjemme i garagen undervejs, selv om det kunne være fristende, først når køretøjet har været til syn, så kan synsvirksomheden og KUN denne, give tilladelse til at der kan præges et stelnummer enten direkte på rammen, eller på en plade som svejses på rammen, og denne skal være tydelig svejset hele vejen rundt. Alle andre forslag om det er godt nok at skrue pladen på osv. osv. glem det. Stelnummeret er køretøjets fulde identitet fremadrettet og det hverken spøger Færdselsstyrelsen eller SKAT med, så dont mess with it.

Brændstof tillæget er for Org. veteran køretøjer 1000kr pr. l køretøjet kører under 16 km/l, men og dette er super vigtigt, hvis køretøjet er ændret konstruktivt fra dets 1. reg. så hedder tillægget 6000kr pr l den kører under 20 km/l. Dette tillæg gør at man skal tænke sig rigtigt godt om inden man importerer bla. fra USA af. Tjek WIN nummer for org. motor kode og størrelse, hvis styretøj og bremser er ændret så bliver køretøjet aut. sat til det høje tillæg og bilen bliver således også sat til fuld afgift.

Et eksempel på denne vanvid er at en Charger 1968 med ændret motor fra 318 til 440 istedet for ca. 18.500kr havner på en afgift der hedder ca. 38.000kr + brændstof tillæg på omkring 72.000kr = 110.000kr i afgift…

Husk at al det i stadig uploader sidder de og sluger hos SKAT.. Få nu klargjort bilerne, sommeren er på vej.

mv

Synsmanden.

Menu