Hvem er FDA og hvad laver de

FDA er som mange godt ved en paraplyorganisation over amerikanerbiler i Danmark. FDA opstod tilbage i 1989 da der dengang begyndte at være problemer med syn af amerikanerbiler og FDA gik ind i dette arbejde for at sikre at vores kulturarv ikke skulle dø ud. Senere fulgte mange andre opgaver, som FDA håndbog, FDA kort, Campingvogn osv…

Og hvad er så vores Top 3 arbejdsopgaver lige nu i prioriteret rækkefølge:

  • Lovgivning
  • Forsikringer
  • Rabatter

Og vedr. lovgivning så er dette noget der i FDA har trukket tænder ud de sidste år. Og derfor ligger dette også som første prioritet og FDA har været nødsaget til at afsætte flere ressourcer på dette område.

Det skyldes blandt andet, at vi lige nu ser afgørelser fra SKAT Motor, som tager utrolig lang tid at behandle, vi ser lovgivning om benzinafgift som bliver brugt modsat det vi var blevet lovet og hvad der er endnu værre, så ser vi fortolkning af originalitetskravet som bliver håndhævet fuldstændig efter lovens tekst. Eksempel herpå lidt længere nede i teksten.

Jeg møder mange derude, som tager lidt lempeligt på det hele, det sker nok ikke for mig, eller kan det nu også være rigtigt osv… eller også er det et spørgsmål om at man ikke VIL se det.

Jeg lovede jer et eksempel på en afgørelse fra SKAT Motor, hvor originalitetskravet blev brugt fuldstændig som det er skrevet, men hvor man kan diskutere om der burde være lidt mere luft.

Det drejer sig om en Mustang der bliver udtaget til kontrol af skat efter at have været på træf i Øster Hurup. Der har nogle skatte medarbejdere spottet bilen og bedt bilens ejer om at møde op til kontrol. Her konstaterer man at det er en bil der er importeret efter den er fyldt 35år og at den er blevet afgiftet som veteranbil. Samt man konstaterer at der er eftermonteret en elektrisk benzin pumpe og en elektronisk tænding. Og da bilen er afgiftet som en veteranbil, falder den ind under originalitetskravet, som siger at bilen skal stå som da den forlod fabrikken, i den pågældende årgang. Og det kan SKAT Motor, med de ændringer der er lavet, hermed konstaterer at den ikke gør.

Jeg kan for dem der ikke ved det, fortælle at de ændringer der er lavet intet har med bilens sikkerhed at gøre, eller for den sags skyld noget man kan se medmindre man har kendskab til hvordan en motor fungerer.

Men ikke desto mindre så er bilen ikke original mere, hvilket i dette tilfælde udløste en fuldafgift på kr. 43.500, samt at bilen har mistet sin afgift og derfor ikke må bruges før den nye afgift er betalt. Der er nemlig en lille hage man også skal tænke på, og det er, at fordi man på et tidspunkt har betalt veteran afgift på eksempelvis kr. 18.000, samt benzintillæg, bliver dette beløb IKKE modregnet i den nye afgift. I dette tilfælde bortfalder afgiften totalt og bilen står faktisk som hvis der kun var blevet betalt told og moms.

Ydermere er bilen også taget i brug uden at være afgiftet korrekt, og derved udløste det en bøde på kr. 9.500, som ejeren måtte betale oven i det overstående beløb.


Det er eksempler som overstående der har gjort at FDA sætter mange ressourcer ind på at indgå i dialog med SKAT. Og vi kæmper sammen i en arbejdsgruppe bestående af MHS, FDM, DASU, DSRA, SKAD, og SRM som stort set alle slås med dette problem. Derfor er det dejligt at vi i fredags kunne konstatere at Rene Christensen (Dansk Folkeparti) og vores skatteminister lægger op til at fjerne originalitetskravet på veteranbiler. Det betyder ikke ”Wild West” inden for selvbyg af biler, da de skal kunne synes for at kunne få veteranstatus. Men en voldsom god nyhed til dem der ønsker en mere sikker og stabil bil at køre rundt i, selvom den er 100 år gammel.

Og nu er dette skriv ikke sendt ud for at skabe panik inden for amerikanerbil branchen, men mere for at sikre at alle ved hvad FDA laver og hvad dem som betaler medlemskab får for deres penge. Vi har mere end før brug for jeres støtte. Og vi har mere en før brug for at ALLE dem der kører amerikanerbil, melder sig ind i en klub, og derved giver deres støtte til dette arbejde.

F.eks. ville det være dejligt hvis vi engang i mellem havde penge i kassen til at hyre en jurist til at hjælpe med nogle af de afgørelser der kommer fra SKAT Motor, eller kunne betale for anden rådgivende hjælp udefra.

Vi er ved at samle flere eksempler sammen som i vil høre mere om i fremtiden, enten via foredrag, håndbog nyhedsmails eller lign.