Login
september 2018
mandag tirsdag onsdag torsdag fredag lørdag søndag
27. august 2018 28. august 2018 29. august 2018 30. august 2018 31. august 2018 1. september 2018 2. september 2018
3. september 2018 4. september 2018 5. september 2018 6. september 2018 7. september 2018 8. september 2018 9. september 2018
10. september 2018 11. september 2018

Memorial Cruise

Memorial Cruise
12. september 2018 13. september 2018 14. september 2018 15. september 2018

RoadRebel's afmønstring

RoadRebel's afmønstring
16. september 2018
17. september 2018 18. september 2018 19. september 2018 20. september 2018 21. september 2018 22. september 2018 23. september 2018
24. september 2018 25. september 2018 26. september 2018 27. september 2018 28. september 2018 29. september 2018 30. september 2018
Begivenheder

Historien om amerikanske V8 Motorer

Man kan godt kalde USA for ”V8’erens hjemland” – Den har altid været mere populær der end nogen andet sted i verden, og det er den dag i dag den foretrukne type motor i USA når man skal bruge en stor motor. Når man ser bort fra Chryslers og Ford’s V10’ere, er der stort set ikke blevet designet en stor motor i USA efter anden verdens krig der ikke har været V8.

Cadillac producerede den første Amerikanske V8’er i 1914. Den blev kaldt ”L-Head”. og var en kompliceret hånd bygget sideventils motor med støbejems cylindre, aluminium krumtapshus og ”flat-plane” krumtap. Peerless fulgte med en V8’er året efter, Cunningham og Lincoln fulgte i årene der kom. I 1923 kom Cadillac med den første krumtap af ”cross-plane” typen som har været typisk i Amerikanske V8’ere lige siden.

Ford var de første til at leverer V8’ere i store mængder. I stedet for at bruge række 6’ere som deres konkurrenter når de behøvede noget større end 4 cylindre, designede Ford en moderne V8’er. den berømte ”V8 Flathead” fra 1932. Denne motor lå i næsten alle større Ford modeller indtil 1953. Og blev produceret til kommercielle køretøjer under Ford licens verden over, helt op til omkring 1970.

Efter anden verdens krig betød stadig større bilmodeller at række 6’eren efterhånden havde for lidt power. Og et mere aerodynamisk design med lavere fronthjælme på bilerne betød at række 6 og 8’ere simpelthen var blevet for store og klodsede. Så i 1949 svarede GM igen på Ford’s succes med deres V8’er, og introducerede deres ”Oldsmobile Rocket” og ”Cadillac OHV” dette var de første OHV V8’ere i verden. Chrysler introducerede deres ”FirePower” hemi-head V8 året efter. Og da salget blev over alle forventning, introducerede Buick, Chevrolet og Pontiac deres egne V8’ere i 1954.

En komplet historie over hver enkelt producents V8 motorer er for omfattende for denne artikel, men motor størrelserne i ”Full-size” bilerne voksede og voksede op gennem 1950’erne, 60’erne og ind til midten af 70’erne. De stadig større ”Full-size” biler bevirkede at der blev introduceret mindre mellemklasse biler, De blev meget populære, og det resulterede i at både Chrysler, Ford og Chevrolet i 1960’erne udviklede to V8 typer en ”Big-Block” og en ”Small-Block”. De større motorer der blev kendt som ”Big-Block V8’ere” blev hovedsagelig brugt i ”Full-size” bilerne, men blev, i tunede udgaver, også brugt i flere mellemklasse biler, der blev kendt som ”Muscle Cars”. Big-block’s havde generelt et volumen. større end 6 L. (360 ci) men var i standart konfiguration ikke specielt effektive.

Big-Block volumenen nåede sit højdepunkt i 1970 da Cadillac udstyrede deres Eldorado med en 8,2 L. (500 ci). Men da 1970’ernes oliekrise og forurenings reguleringer ramte USA var dagene for Big-block V8’ere i personbiler talte. De holdt skansen længst i luksus modellerne, men omkring 1977 var de væk. (De er dog i nyt design kommet tilbage igen fra årtusindeskiftet)

I Trucks, Vans og andre større køretøjer kunne de dog stadig fås helt op i starten af I 990erne. Mindre motorer kendt som ”Small-Block V8’ere” blev hovedsagelig brugt i mellem størrelse modellerne og havde et volumen på mellem 4,4 L. (270 ci.) og 6,6 L. (400 ci.). Som man kan se kunne der forekomme et overlap på Big-Block og Small-Block størrelser, og en motor på mellem 6,0 L. og 6,6 L. kunne tilhøre enten den ene eller den anden klasse. Small-Block V8’ere (i meget moderniserede udgaver selvfølgelig) produceres stadig.

Op gennem 50’erne, 60’erne og 70’erne havde alle General Motors divisioner hver deres motorer, hvis fortrin varierede. Dette gjorde hver enkelt division i stand til at have motorer med deres egen unikke egenskaber. Men det betød også meget dobbelt arbejde. De fleste, som den relativ lille Buick 3,5 L. (215ci) og den kendte Chevrolet 5,7 L. (350 ci) blev til stor forvirring brugt af flere divisioner, i forskellige udgaver. Ford og Chrysler havde færre divisioner og de divisions-specifikke motorer blev hurtigt opgivet til fordel for færre fælles designs.

I dag er der højst 10 – 12 forskellige Amerikanske VS motorer i produktion.

Facebook Status

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: Error validating application. Application has been deleted.
Type: OAuthException
Code: 190
Please refer to our Error Message Reference.
Medlemsklubber
Gamle Indlæg
Hvem er Online
  • 0 medlemmer.
  • 1 gæst.