FDA syns news 3, 2019

Til alle jer der er medlemmer af FDA…..

Dette er DMR info teaser 3, som beskriver hvad der er vigtigt og vide med interesse i HISTORISK INTERESSANTE biler, og dette er heller IKKE, et oplæg til en lang tråd på nettet…

Når nu en ny tid nærmer sig, hvor i og jeres køretøj er blevet indkaldt til Periodesyn, så SKAL I være opmærksom på følgende forhold..

  1. Den størrelse hjul jeres veteranbiler, hermed kaldet Historisk interessante køretøjer, er blevet født med, er som udgangspunkt det samme, som den skal fremstilles til synet med.
  2. Den type luftfilter/kasse som den er født med, skal til syn også være den samme, og ja vær opmærksom på at åbne filtre såsom Holley/Edelbrock, kan synsstedet kræve en støj målingstest på, det står i synsvejledningen.
  3. Ligesom alle andre biler der fremstilles til syn idag, skal AL LYS som sidder mont. være iorden, intakt, og jeres nærlys skal overholde de samme krav, som jeres inderbane biler, farve på blinklys ikke falmet.
  4. Som noget anderledes, er der nu en masse tidligere småting, som giver omsyn, i skal være særlig opmærksomme på… Manchetter på styre og bærekugler, skal være hele, trækaksel manchetter ligeså, holdere til bremserør, klap til El-stikket på trækket, defekte viskerblade, pedal gummi på bremse og kobling. Altså generelt tjek op på bilen lidt tid i forvejen.
  5. Den slemme del , og det som virkeligt er skod er følgende: Oliespild fra motor,gearkasse og bagtøj, manglende gummiflade på bremsepedal, slidte dørhængsler, blankslidte dæk, defekt eller manglende udstødning, defekt sæde og sædebund, defekt styrehus giver nu ikke blot OMSYN, nej nej EU har besluttet at disse fejl er farlige, så nu giver de KØREFORBUD, og husk så lige nu, at det er IKKE synsstedet der har besluttet regelsættet, de skal blot sørge for at det udføres, og overholdes, da FS “FÆRDSELSSTYRELSEN” jo ellers giver dem et utilfredsstillende tilsyn.
  6. Hvis tidspunktet for jeres indkaldelse passer rigtig dårligt kan i ændre det ved og få lavet et RUD syn, som i evt. selv kan planlægge i løbet at sæsonen, fra den dato i laver jeres RUD syn starter en for de fleste ny 8 års periode.
  7. Dem af jer som har brugt vinteren på og mont. træk på bilen skal lige spidse ører nu… HUSK HUSK et træk er en A zone del, denne må ALDRIG ændres i form,funktion, godstykkelse o.lign fra den af producentens emne, som betyder at NEJ du må IKKE lave dit eget træk, Nej du må ikke save/skære/banke og slibe et færdig produceret træk om til noget du synes er perfekt.. HMM hvorfor IKKE??? Så snart du har gjort al det med IKKE, så er der i lovmæssig forstand, IKKE noget forsikringsselskab der behøver dække skade hvor du/i er impliceret, idet der kun er” 1″ til og betale hele gildet”JER”.. Når et firma laver et træk på deres fabrik, så har de en producentansvarsforsikring på deres emner, samt ISO godkendelse på dette.. Ligeså snart emnet bliver ændret af jer, frafalder al juridisk garanti bort. Men JO du må GERNE bruge et træk, som passer næsten på din bil, hvis du med mellembeslag kan shimse evt.
    slup væk, og dit træk sidder fastgjort som minimum på de langsgående vange dele, og trækket kan overholde de af fabrikantens D-VÆRDIer, i forhold til bilens totalvægt.. Denne står på trækket, som regel ved kuglekoblingen og El-stikket, sidder mærkepladen forankret.
  8. Det gode er at i nu kan kan få jeres trækvægt hævet betragteligt, for de flestes vedkommende, idet hvis der ikke forelægger andre data på jeres køretøj, så må i, hvis trækket er godkendt til det, nu køre med 90% af bilens egenvægt imod 50% før.. mange der kører Caddys kan nok godt bruge dette.. HUSK HUSK D-VÆRDIen skal være godkendt til de 90% ellers er det no go….

Ja så blev det sgu længere end planlagt, og der er stadig masser af ting som er gut zu wissen.. næste indlæg omhandler ting ang. afgifter, og igen, lad nu for faen være med og fodre SKAT,s nye medarbejdere med info, som ender med at JERES hobby bliver brandbeskattet.. KUN fordi det nemt, og vi ikke må hygge os i DK….

FDA Syns news 2, 2019

Dette er DMR info teaser 2, som beskriver hvad der er vigtigt og vide med interesse i HISTORISK INTERESSANTE biler, og dette er heller IKKE, et oplæg til en lang tråd på nettet…

Vi lægger ud med det digitale motorregister fremadrettet her kaldet DMR.. I DMR er mange biler reg. men ikke alle, så fortvivl IKKE hvis din/jeres bil ikke dukker op, løsning kommer senere..

I starter med og google DMR, og opdager at der er en masse firmaer som hedder det samme, men det er SKATs udgave vi skal bruge.. Til venstre i menyen, hvor der står KØRETØJSDETALJER, klikker i reg nummer, og indsætter jeres US bils nummer, og så får i skærmbillede 1-2-3-4-5-6..

Vi fortsætter denne gang med skærmbillede 1. hvori der er en masse udstyrs data indskrevet? eller hvad?? Hos de fleste står der nærmest intet skrevet, og der kan i evt. få jeres synssted til og assistere med hjælp når i kommer til syn, men vær opmærksom på at ALLE data som indskrives, skal kunne dokumenteres, så der er ABSOLUT IKKE frit spil, hverken til model skift o.lign. , dog er det for nogle rart og vide at data passer til bilen. i skærmbillede 1 står under rubrik ANVENDELSE seneste ændring REGISTRERET måske AFMELDT, dette er en god oplysning, hvis i er ved og handle et køretøj uanset hvilket, så check dette INDEN i kører hjemad..

Skærmbillede 3 er SYN.. Dette billede fortæller jer hvornår jeres bil er synet sidst, men der står også næste synsindkaldelses dato i dette skærmbillede, forneden står tidligere syn skrevet, men fortvivl IKKE hvis der er flere synsdatoer ens, det er fordi hver gang en ændring indberettes så gemmer systemet denne, så der er ikke noget galt hvis det optræder på jeres køretøj.

Skærmbillede 4 er køretøjs forsikring.. Dette felt fortæller jo hvem køretøjet er forsikret hos, og rimeligt vigtigt, om denne forsikringen er AKTIV, også vigtigt, hvis i har handlet en ny GAMMEL bil, og skal køre den hjem selv…

Skærmbillede 5 er AFGIFTER altså vægtafgift til SKAT… Hvis i er ved og købe en nedvejet gulplade bil og sælger har løjet om den er nedvejet, eller punktafgiften IKKE er betalt, så sladrer dette billede, hvis der på et køretøj som står nedvejet til totalvægt 2000kg står betaler afgift efter 2001-2500 så er den gal… no go..

Skærmbillede 6 er dispensationer og tilladelser, i dette felt er der en masse spændende ting placeret… hvis bilen er godkendt med konstruktive ændringer, synsfri sammenkobling, samt et hav af andre ting ,står de i denne rubrik, og nu er det de aktuelle ting som direkte indskrives, før stod der blot konstruktive ændringer, nu står der hvilke og godkendelses numre evt. TÜV attester o.lign. Køretøjer til motorsport har også deres DASU godkendelses numre og vognbøger reg. i dette skærmbillede. Hvis bilen er leaset står dette også i denne rubrik, og der er også anført hvornår leasing perioden ophører, mere når Brian står på havnen i Roskilde, og påstår over for ALMY at hans 2018 Dodge Demon er BETALT…

MOPAR… 🙂

NU hvor i har denne viden om DMR, er der INGEN, der ikke kan købe et køretøj, med eller uden leasing o.lign. som via DMR kan tjecke ALLE forhold undtagen RESTGÆLD….. 5 min. i dette felt kan hjælpe mange mod skuffelser i forbindelse med handler og evt. reg. af køretøjer…. Så derfor TÆNK jer alle om… næste nyhedsbrev omhandler syn….

FDA Syns news 1. 2019

Til alle jer der er medlemmer af FDA…..

Dette er en ren info teaser, som beskriver hvad der er vigtigt og vide med interesse i historisk interessante biler, og IKKE et oplæg til en lang tråd på nettet…

Vi lægger ud med det digitale motorregister fremadrettet her kaldet DMR.. I DMR er mange biler reg. men ikke alle, så fortvivl IKKE hvis din/jeres bil ikke dukker op, løsning kommer senere.

I starter med og google DMR, og opdager at der er en masse firmaer som hedder det samme, men det er SKATs udgave vi skal bruge.. Til venstre i menyen, hvor der står KØRETØJSDETALJER, klikker i reg nummer, og indsætter jeres US bils nummer, og så får i skærmbillede 1-2-3-4-5-6..

Under skærm billede 2. som er bilen tekniske information kan i bla. se hvad SKAT har reg i jeres køretøj, altså om motor er V8, og enkelte med CUin. bemærk at KW som står oplyst, ved en omreg eller handel kan forsvinde ud af jeres reg attest.

Dette er noget som sker oftere og oftere idet færdselsstyrelsen er med ind over på forespørgsel fra SKAT om de enkelte biler har det antal KW, som står på reg attesterne… På forespørgsel til SKAT, fra kunder har jeg hver eneste gang fået besked på at KW er slettet pga fejl info.

Ved og checke jeres EGNE biler så ved i hvad SKAT ved om jeres bil, og i kan så selv bruge de kolde aftener nu og her, og så gennemgå jeres US Win numre og se om jeres bil org. fra fabrikken er leveret med den motor som SKAT har reg..

Dette kan hjælpe jer med og komme lidt videre i forhold til jeres info, hvis i skulle blive vinket ind til siden af politiet, eller hvis SKAT skulle bruge tid på træf eller lignende, så ved i hvad svar de skal have, og husk idag kører der flere HEMI og Big block biler end der er produceret, så derfor tænk jer alle om, og lad være med og load alt i ser og hører omkring…