Synsmandens Klumme

FDA Syns news 6, 2019
10.04.2019

I forbindelse med FDA,s mange samarbejdsmøder med andre bil organisationer har der jo længe været diskuteret at reglerne om og køre, vedligeholde samt istandsætte vores Hobby biler er blevet en nærmest umulig opgave, og noget måtte gøres, dette udløste så vores fælles skriv til Skatteministren om en forenkling af begrebet og det nye udtryk Historisk interessante biler.. Aftalen var i samarbejdsgruppen, på trods af det kommende valg så og håbe at de gad kigge på vores samlede formulering, og vi alle uden undtagelse ville gøre hvad vi kunne for og assistere med begreber osv. i selve processen..

På baggrund af dette tog jeg som synsmand, selv personligt brug af en kontakt i MIT netværk, og fik Rene Christensen fra DF med på møde Torsdag d. 21-03-2019 på Motorgården i Nyk. F., hvor Rene og jeg gennemgik alle de kendte sager, om den Gule Mustang, og det ny indførte høje brændstoftillæg, og hvor svært det har været med den nye Motorstyrelse og komme igennem, hvor nærmest intet kan beskrives som værende som ved første reg. længere.. Rene Christensen var faktisk ud over meget overrasket, også rystet over den behandling, og de strafafgifter der bare var udskrevet af enkelte medarbejdere hos SKAT, og han lovede mig personligt, straks og gå videre med sagerne uanset valg eller ej pga. sagernes indhold, og tage kontakt til Skatteministren og embedsværket direkte.

Jeg mener som synsmand at det kan IKKE være rigtigt at skatteregler skal forhindre borgere i og bla. gøre deres køretøj mere sikkert ved og mont.

2 kreds bremsesystem og lignende sikkerhedsforanstaltninger, ændre hjul til og køre med radialdæk osv. osv, vi har sammenlagt brugt næsten 2 år med møder i forbindelse med synsvejledning afsnit 18.05 som vedrører konstruktiv ændrede køretøjer, men som regler er nu så medfører dette at biler som er afgiftet på veteranafgift således, at disse trods syn og godkendelse i en synshal, at de mister deres afgift, og efter ombygning skal betalte ny fuld afgift..

Mit håb er at denne form for privat lobbyisme kan betale sig, og de rette kan få embedet i tale om de her ting, JEG har gjort min borger pligt i denne sag, og lagt mindst 100 tim. i med møder, transport, og skriv.. HUSK støt og hjælp hinanden, og få nu flere unge med i det her, jeg har kontakt til alle mekanikere, som bliver uddannet på CELF i Nyk.

F som får FDA håndbøgerne der er udgået af dato, men som indeholder en masse god info….

mv

Synsmanden..

FDA Syns news 5, 2019
25.03.2019

Krav om dataerklæring kan fordyre din import

En af fremtidens store økonomiske udfordringer for danske veterankøretøjsejere der ønsker at importere en veteranbil, er de krav til en dataerklæring der er opstillet af Færdselstyrelsen.

En Dataerklæring er det samme som en typegodkendelse, men gældende kun for et enkelt køretøj, hvor typegodkendelse er en godkendelse af en serie ens køretøjer. Typegodkendelser og dataerklæringer bruges til at fastslå om et køretøj overholder forskellige krav som ikke kan testes i en synshal, eksempelvis crashtests, luftforurening og sikkerhedsforankringer.

Der er ikke krav om en dataerklæring hvis køretøjet er registreret første gang på et tidspunkt, hvor der ikke krævedes særlig dokumentation (personbiler før den 1. maj 1977, varebiler før den 1. april 1978, motorcykler før den 1. oktober 1982). En brugt bil fra efter denne dato skal for eksempel være crashtestet. Det går man ud fra, at biler registreret i EU er, og Dataerklæringen bliver der så kun brug for, hvis man henter en bil eller motorcykel fra et ikke-EU-land f.eks. Japan eller USA til Danmark.

Dataerklæring er et nødvendigt, men dyrt, onde

Dataerklæringen skal udfyldes enten af køretøjsproducenten, eller af producentens repræsentant i Danmark, hvilket ikke er en forhandler, men den “officielle” importør af mærket. Vil de ikke udfylde en sådan dataerklæring, skal man gå til en prøvningsinstans herhjemme eller i udlandet, f.eks. Teknologisk Institut.

Der findes flere firmaer der specialiserer sig i den slags, og typisk koster en sådan dataerklæring mellem 3-8.000 kr. Man kan finde yderligere oplysninger i Synsvejledningens afsnit 14.02.2.2. Man kan undlade at skaffe en dataerklæring hvis køretøjet er i nøje overensstemmelse med en tidligere udstedt standardtypegodkendelse. På Færdselsstyrelsens hjemmeside findes en liste over de køretøjer der er udfærdiget en standardtypegodkendelse på. Listen dækker dog først fra årgang 1990 og frem, de ældre sager er ikke digitaliserede og findes kun i Færdselsstyrelsens arkiver i Ribe.
Synsvejledningen opdateres for biler ældre end 1977

Der har været flere eksempler på at også køretøjer ældre end de ovenstående datoer, er blevet mødt med et krav om Dataerklæring, når de er kommet til syn. Kravet kommer hvis det er biler uden registreringspapirer, eksempelvis de såkaldte ”ladefund”, og opstår af en upræcis forklaring i synsvejledningen, der får synshallerne til at hellere at gå den sikre vej, end den rigtige vej. Motorhistorisk Samråd har fået Færdselsstyrelsen ord for at når Synsvejledningen opdateres her til foråret, så vil man præcisere reglerne på det her område.
Tilbage står dog at biler nyere end 1977, og motorcykler nyere end 1982, typisk fra USA og Japan, fortsat vil blive mødt med krav om en dataerklæring, og den deraf følgende ret store regning, ved køretøjets første syn i Danmark.

I forbindelse med Reg. syn foretages et såkaldt toldsyn, dette syns formål er og få data registreret i DMR, hvorefter ejer kan søge om en værdifastsættelse hos SKAT.

Ang. stelnummer så er det pt. sådan at visse køretøjer typisk kun har haft win nummer stående på instrumentbordet i venstre side, dog kan andre placeringer forekomme afhængigt af mrk. Der må ALDRIG præges et nummer hjemme i garagen undervejs, selv om det kunne være fristende, først når køretøjet har været til syn, så kan synsvirksomheden og KUN denne, give tilladelse til at der kan præges et stelnummer enten direkte på rammen, eller på en plade som svejses på rammen, og denne skal være tydelig svejset hele vejen rundt. Alle andre forslag om det er godt nok at skrue pladen på osv. osv. glem det. Stelnummeret er køretøjets fulde identitet fremadrettet og det hverken spøger Færdselsstyrelsen eller SKAT med, så dont mess with it.

Brændstof tillæget er for Org. veteran køretøjer 1000kr pr. l køretøjet kører under 16 km/l, men og dette er super vigtigt, hvis køretøjet er ændret konstruktivt fra dets 1. reg. så hedder tillægget 6000kr pr l den kører under 20 km/l. Dette tillæg gør at man skal tænke sig rigtigt godt om inden man importerer bla. fra USA af. Tjek WIN nummer for org. motor kode og størrelse, hvis styretøj og bremser er ændret så bliver køretøjet aut. sat til det høje tillæg og bilen bliver således også sat til fuld afgift.

Et eksempel på denne vanvid er at en Charger 1968 med ændret motor fra 318 til 440 istedet for ca. 18.500kr havner på en afgift der hedder ca. 38.000kr + brændstof tillæg på omkring 72.000kr = 110.000kr i afgift…

Husk at al det i stadig uploader sidder de og sluger hos SKAT.. Få nu klargjort bilerne, sommeren er på vej.

mv

Synsmanden.

FDA syns news 4, 2019
20.02.2019

Til alle jer der er medlemmer af FDA…
Dette er FDA info teaser 4, som beskriver hvad der er vigtigt og vide med interesse i HISTORISK INTERESSANTE biler, og dette er heller IKKE, et oplæg til en lang tråd på nettet..

NY DEFINITION UNDERVEJS….
Flere historiske køretøjer på vej
Det har været en lang proces, men arbejdet stopper ikke her. Sammen med de andre organisationer ( SKAD, Danish Street Rod Association, DASU, FDM og Motorhistorisk Samråd) har vi alle presset på for at få udvidet definitionen for et veterankøretøj, så den ikke kun indeholder de allermest originale køretøjer. En ændring der er en gammel mærkesag for MhS, men også FDA..

Skatteminister Karsten Lauritzen, har i et samlet brev til alle organisationerne givet udtryk for at han nu er parat til at se på sådan en ændring, og han ønsker at en sådan ændring af lovgivningen vil kunne fremsættes i den kommende folketingssamling.

På den baggrund satte organisationerne sig sammen på et nyligt møde, for at se om ikke man kunne komme overens om en sådan ny definition. Det er ekstra glædeligt, at vi kan meddele at det var et frugtbart møde, hvor alle var klar til at mødes i et kompromis, og at vi netop er ved at finpudse den endelige tekst, så vi kan sende forslaget til ministeren.

Motorhistorisk Samråd tog initiativ til at foreslå et samarbejde mellem organisationerne, det skete med et indledende møde i april 2018. Siden da har sammenhold og velvilje vist, at vi har et fælles mål om at skabe bedre forhold for alle historisk interessante køretøjer.
Vi har igennem lang tid været vidne til, at enkelt komponenter udskiftet på US biler, har været til stor debat, og for enkelte et rigtigt dyrt bekendtskab, bla. motor skift til anden variant end den som bilen første gang blev fremstillet med, uagtet den kunne købes med varianten som ny det pågældende fabrikationsår.

Det siger sig selv, at det jo nærmest er komplet umuligt, og finde 100% matching numbers biler pt., og derfor har vi arbejdet på om det var muligt og kunne ændre formulering af begreberne..

Samtidig er der ret mange og for nogle væsentlige fejl i DMR, og de data som er påført i dette register, fremadrettet har vi i FDA specielt fokus på dette, og hvad vi som organisation kan bidrage med til ændring af dette.
vi har i forbindelse med foredrag forevist hvordan man kan søge i DMR, og dette er blevet taget rigtig godt imod, og mange undres efterfølgende..

Jeg ser det med bil byggeriet med lidt undren, for hvis du ønsker og ændre noget på dit hus, hjem, bolig så må du i de fleste tilfælde søge en tilladelse inden du overhovedet starter op, ellers så har kommunen ret skrappe krav til dig senere, og du skal også indberette dine ændringer på dit hjem,hus,bolig til BBR. Tænk lige lidt over dette inden i skærer, banker, og svejser i jeres kostbare køretøjer, dette både mht. SKAT, men i lige så høj grad forsikringen..

mvh
Synsmanden

FDA syns news 3, 2019
07.02.2019

Til alle jer der er medlemmer af FDA…..

Dette er DMR info teaser 3, som beskriver hvad der er vigtigt og vide med interesse i HISTORISK INTERESSANTE biler, og dette er heller IKKE, et oplæg til en lang tråd på nettet…

Når nu en ny tid nærmer sig, hvor i og jeres køretøj er blevet indkaldt til Periodesyn, så SKAL I være opmærksom på følgende forhold..

  1. Den størrelse hjul jeres veteranbiler, hermed kaldet Historisk interessante køretøjer, er blevet født med, er som udgangspunkt det samme, som den skal fremstilles til synet med.
  2. Den type luftfilter/kasse som den er født med, skal til syn også være den samme, og ja vær opmærksom på at åbne filtre såsom Holley/Edelbrock, kan synsstedet kræve en støj målingstest på, det står i synsvejledningen.
  3. Ligesom alle andre biler der fremstilles til syn idag, skal AL LYS som sidder mont. være iorden, intakt, og jeres nærlys skal overholde de samme krav, som jeres inderbane biler, farve på blinklys ikke falmet.
  4. Som noget anderledes, er der nu en masse tidligere småting, som giver omsyn, i skal være særlig opmærksomme på… Manchetter på styre og bærekugler, skal være hele, trækaksel manchetter ligeså, holdere til bremserør, klap til El-stikket på trækket, defekte viskerblade, pedal gummi på bremse og kobling. Altså generelt tjek op på bilen lidt tid i forvejen.
  5. Den slemme del , og det som virkeligt er skod er følgende: Oliespild fra motor,gearkasse og bagtøj, manglende gummiflade på bremsepedal, slidte dørhængsler, blankslidte dæk, defekt eller manglende udstødning, defekt sæde og sædebund, defekt styrehus giver nu ikke blot OMSYN, nej nej EU har besluttet at disse fejl er farlige, så nu giver de KØREFORBUD, og husk så lige nu, at det er IKKE synsstedet der har besluttet regelsættet, de skal blot sørge for at det udføres, og overholdes, da FS “FÆRDSELSSTYRELSEN” jo ellers giver dem et utilfredsstillende tilsyn.
  6. Hvis tidspunktet for jeres indkaldelse passer rigtig dårligt kan i ændre det ved og få lavet et RUD syn, som i evt. selv kan planlægge i løbet at sæsonen, fra den dato i laver jeres RUD syn starter en for de fleste ny 8 års periode.
  7. Dem af jer som har brugt vinteren på og mont. træk på bilen skal lige spidse ører nu… HUSK HUSK et træk er en A zone del, denne må ALDRIG ændres i form,funktion, godstykkelse o.lign fra den af producentens emne, som betyder at NEJ du må IKKE lave dit eget træk, Nej du må ikke save/skære/banke og slibe et færdig produceret træk om til noget du synes er perfekt.. HMM hvorfor IKKE??? Så snart du har gjort al det med IKKE, så er der i lovmæssig forstand, IKKE noget forsikringsselskab der behøver dække skade hvor du/i er impliceret, idet der kun er” 1″ til og betale hele gildet”JER”.. Når et firma laver et træk på deres fabrik, så har de en producentansvarsforsikring på deres emner, samt ISO godkendelse på dette.. Ligeså snart emnet bliver ændret af jer, frafalder al juridisk garanti bort. Men JO du må GERNE bruge et træk, som passer næsten på din bil, hvis du med mellembeslag kan shimse evt.
    slup væk, og dit træk sidder fastgjort som minimum på de langsgående vange dele, og trækket kan overholde de af fabrikantens D-VÆRDIer, i forhold til bilens totalvægt.. Denne står på trækket, som regel ved kuglekoblingen og El-stikket, sidder mærkepladen forankret.
  8. Det gode er at i nu kan kan få jeres trækvægt hævet betragteligt, for de flestes vedkommende, idet hvis der ikke forelægger andre data på jeres køretøj, så må i, hvis trækket er godkendt til det, nu køre med 90% af bilens egenvægt imod 50% før.. mange der kører Caddys kan nok godt bruge dette.. HUSK HUSK D-VÆRDIen skal være godkendt til de 90% ellers er det no go….

Ja så blev det sgu længere end planlagt, og der er stadig masser af ting som er gut zu wissen.. næste indlæg omhandler ting ang. afgifter, og igen, lad nu for faen være med og fodre SKAT,s nye medarbejdere med info, som ender med at JERES hobby bliver brandbeskattet.. KUN fordi det nemt, og vi ikke må hygge os i DK….

FDA Syns news 2, 2019
02.02.2019

Dette er DMR info teaser 2, som beskriver hvad der er vigtigt og vide med interesse i HISTORISK INTERESSANTE biler, og dette er heller IKKE, et oplæg til en lang tråd på nettet…

Vi lægger ud med det digitale motorregister fremadrettet her kaldet DMR.. I DMR er mange biler reg. men ikke alle, så fortvivl IKKE hvis din/jeres bil ikke dukker op, løsning kommer senere..

I starter med og google DMR, og opdager at der er en masse firmaer som hedder det samme, men det er SKATs udgave vi skal bruge.. Til venstre i menyen, hvor der står KØRETØJSDETALJER, klikker i reg nummer, og indsætter jeres US bils nummer, og så får i skærmbillede 1-2-3-4-5-6..

Vi fortsætter denne gang med skærmbillede 1. hvori der er en masse udstyrs data indskrevet? eller hvad?? Hos de fleste står der nærmest intet skrevet, og der kan i evt. få jeres synssted til og assistere med hjælp når i kommer til syn, men vær opmærksom på at ALLE data som indskrives, skal kunne dokumenteres, så der er ABSOLUT IKKE frit spil, hverken til model skift o.lign. , dog er det for nogle rart og vide at data passer til bilen. i skærmbillede 1 står under rubrik ANVENDELSE seneste ændring REGISTRERET måske AFMELDT, dette er en god oplysning, hvis i er ved og handle et køretøj uanset hvilket, så check dette INDEN i kører hjemad..

Skærmbillede 3 er SYN.. Dette billede fortæller jer hvornår jeres bil er synet sidst, men der står også næste synsindkaldelses dato i dette skærmbillede, forneden står tidligere syn skrevet, men fortvivl IKKE hvis der er flere synsdatoer ens, det er fordi hver gang en ændring indberettes så gemmer systemet denne, så der er ikke noget galt hvis det optræder på jeres køretøj.

Skærmbillede 4 er køretøjs forsikring.. Dette felt fortæller jo hvem køretøjet er forsikret hos, og rimeligt vigtigt, om denne forsikringen er AKTIV, også vigtigt, hvis i har handlet en ny GAMMEL bil, og skal køre den hjem selv…

Skærmbillede 5 er AFGIFTER altså vægtafgift til SKAT… Hvis i er ved og købe en nedvejet gulplade bil og sælger har løjet om den er nedvejet, eller punktafgiften IKKE er betalt, så sladrer dette billede, hvis der på et køretøj som står nedvejet til totalvægt 2000kg står betaler afgift efter 2001-2500 så er den gal… no go..

Skærmbillede 6 er dispensationer og tilladelser, i dette felt er der en masse spændende ting placeret… hvis bilen er godkendt med konstruktive ændringer, synsfri sammenkobling, samt et hav af andre ting ,står de i denne rubrik, og nu er det de aktuelle ting som direkte indskrives, før stod der blot konstruktive ændringer, nu står der hvilke og godkendelses numre evt. TÜV attester o.lign. Køretøjer til motorsport har også deres DASU godkendelses numre og vognbøger reg. i dette skærmbillede. Hvis bilen er leaset står dette også i denne rubrik, og der er også anført hvornår leasing perioden ophører, mere når Brian står på havnen i Roskilde, og påstår over for ALMY at hans 2018 Dodge Demon er BETALT…

MOPAR… 🙂

NU hvor i har denne viden om DMR, er der INGEN, der ikke kan købe et køretøj, med eller uden leasing o.lign. som via DMR kan tjecke ALLE forhold undtagen RESTGÆLD….. 5 min. i dette felt kan hjælpe mange mod skuffelser i forbindelse med handler og evt. reg. af køretøjer…. Så derfor TÆNK jer alle om… næste nyhedsbrev omhandler syn….

FDA Syns news 1. 2019
28.01.2019

Til alle jer der er medlemmer af FDA…..

Dette er en ren info teaser, som beskriver hvad der er vigtigt og vide med interesse i historisk interessante biler, og IKKE et oplæg til en lang tråd på nettet…

Vi lægger ud med det digitale motorregister fremadrettet her kaldet DMR.. I DMR er mange biler reg. men ikke alle, så fortvivl IKKE hvis din/jeres bil ikke dukker op, løsning kommer senere.

I starter med og google DMR, og opdager at der er en masse firmaer som hedder det samme, men det er SKATs udgave vi skal bruge.. Til venstre i menyen, hvor der står KØRETØJSDETALJER, klikker i reg nummer, og indsætter jeres US bils nummer, og så får i skærmbillede 1-2-3-4-5-6..

Under skærm billede 2. som er bilen tekniske information kan i bla. se hvad SKAT har reg i jeres køretøj, altså om motor er V8, og enkelte med CUin. bemærk at KW som står oplyst, ved en omreg eller handel kan forsvinde ud af jeres reg attest.

Dette er noget som sker oftere og oftere idet færdselsstyrelsen er med ind over på forespørgsel fra SKAT om de enkelte biler har det antal KW, som står på reg attesterne… På forespørgsel til SKAT, fra kunder har jeg hver eneste gang fået besked på at KW er slettet pga fejl info.

Ved og checke jeres EGNE biler så ved i hvad SKAT ved om jeres bil, og i kan så selv bruge de kolde aftener nu og her, og så gennemgå jeres US Win numre og se om jeres bil org. fra fabrikken er leveret med den motor som SKAT har reg..

Dette kan hjælpe jer med og komme lidt videre i forhold til jeres info, hvis i skulle blive vinket ind til siden af politiet, eller hvis SKAT skulle bruge tid på træf eller lignende, så ved i hvad svar de skal have, og husk idag kører der flere HEMI og Big block biler end der er produceret, så derfor tænk jer alle om, og lad være med og load alt i ser og hører omkring…

Menu